Fredrik Lundberg

Fredrik Lundberg

Silvana Imam:s Hängsmycke Helig, det var en spännande utmaning. Det blev ett stort tungt hängsmycke i form av en basketspelare i silver som vi skapade efter hennes figur Helig.

Bakgrund

Berätta lite om din bakgrund och hur du blev intresserad av att bli guldsmed?
På gymnasiet började jag med lajv (levande rollspel) till detta tillverkade vi all rekvisita själva. För att kunna göra bättre rekvisita gick jag två utbildningar på Bäckedals fhsk i Sveg, först gick jag en skinngarvningskurs och sedan ett helår Människa-Natur-Teknik. Under det sista året provade vi på bronsgjutning och järnsmide. Att ändra form på metall blev jag helt fascinerad av och ville lära mig mer, vilket gjorde att jag sökte mig vidare till andra utbildningar.

Utbildning

Vilken utbildning och erfarenhet har du inom guldsmedsyrket? Jag gick sedan 3 år på konsthantverk med inriktning silversmide på Hellidens folkhögskola. När jag avslutat den utbildningen påbörjade jag guldsmedsutbildningen vi har här i Falköping, den var då 2 årig och en KY-utbildning (kvalificerad yrkesutbildning). Efter 2 år med att mäta tiondels millimetrar ville jag tillbaka till att jobba stort och läste 2 år corpussmide (silversmide) på Leksands fhsk, det var en 1 årig påbyggnadsutbildning helt inriktad på corpussmide, men den var så intressant och det fanns så mycket att lära sig, så den gick jag två gånger. Jag avslutade mina studier med ett distans år i konstnärliga processer från samma skola.

Skapandeprocess

Kan du beskriva din skapandeprocess när du designar och tillverkar smycken? Den processen kan se väldigt olika ut, ibland blir det mycket skissande, små snabba skisser för att få fram en form, när jag väl har valt ut formen så går jag in mer i detalj hur den ska se ut. I detalj stadiet kan jag skissa på papper eller jobba med vax och karva ut detaljerna, ibland går de arbetsmomenten i varandra medan jag jobbar. Ganska ofta jobbar jag bara i huvudet. Oftast samtidigt som jag jobbar med annat, för det är då mycket idéer och inspiration kommer. Då målar jag upp en bild av det jag vill göra i huvudet. Sedan skissar jag ned idén ibland eller så jobbar jag fram ett original i silver/guld direkt.

Material och verktyg

Vilka material och verktyg föredrar du att arbeta med? Det beror väldigt mycket på vad det är jag vill göra/skapa.Det kan vara allt från vax och gjutmaskiner, forma silver/guld med hammare och städ till att arbeta med guldtråd och punktsvets.

Inspiration

Var hämtar du inspiration för dina smycken? Mycket av min inspiration kommer medan jag jobbar med annat. Det ploppar upp idéer på andra former eller sätt att göra saker medan jag jobbar. Sen tittar jag på mycket former, det kan vara allt från alldagliga ting t.ex. hur kartnålen på anslagstavlan är utformad till mönster på fasader, allt runt omkring oss har en form.

Konstnärer

Har du några konstnärer eller guldsmeder som inspirerar dig? Under min utbildning blev jag väldigt inspirerad av flera, t.ex Wolfgang Gessl, Sebastian Schildt, Sigurd Persson. Numera är det fler, det finns många otroligt duktiga guld- och silversmeder ute i landet och alltid lika kul att se vad de hittat på.

Utmaningar

Vilka utmaningar stöter du på som guldsmed, både konstnärligt och tekniskt? En teknisk utmaning som är spännande är när det kommer in kunder med helt egna idéer på smycken, som jag sedan ska tolka och komma på hur jag ska gå tillväga för att kunna tillverka dem. Den vanligaste konstnärliga utmaningen, är när kunder kommer in med bilder på redan befintliga smycken och vill ha lika dana smycken. Först frågar vi vart kunden hittat bilden och om de inte då kan köpa den där, då vi aldrig kopierar andras smycken. Men om smycket inte går att köpa där, eller kunden vill ha den från mig, så samtalar vi om vad det är kunden är ute efter och vill ha, sedan tar jag bilderna som inspiration och designar ett nytt smycke utifrån den och samtalet. Det kan ibland bli en rolig utmaning, att få med känslan kunden upplever men ändå designa ett smycke som inte liknar det kunden redan sett.

Specialbeställningar

Hur hanterar du komplexa projekt eller specialbeställningar? Metodiskt. Men exakt hur ser olika ut från fall till fall. Är det ett projekt så börjar jag oftast med en mindmapp, för att komma på allt jag behöver tänka på. Sedan spaltar jag upp vad som behöver bli gjort och när. Jag försöker tänka igenom hela projektet i sin helhet från start till slut, så jag vet vad jag behöver göra och när, t.ex. om det är stenar i en vanlig storlek eller om det är i en särskild storlek som behöver letas upp m.m. Är det specialbeställning så börjar jag med att snabbskissa flera olika varianter, tills jag har en som jag attraheras av, sen när jag bollat idén med kunden så påbörjar jag arbetet och är det en större specialbeställning så jobbar jag liknande som i projekt.

Speciell plats i ditt hjärta

Finns det något särskilt smycke eller projekt som du har arbetat med och som har en speciell plats i ditt hjärta? Det finns ett par stycken…

  • Silvana Imam:s Hängsmycke Helig, det var en spännande utmaning. Det blev ett stort tungt hängsmycke i form av en basketspelare i silver som vi skapade efter hennes figur Helig.
  • Jag tillverkade en av de tre officiella gåvorna till Kronprinsessan Victoria på hennes 40-årsdag, det blev en replika av ett gravfynd på Kata gård i Varnhem.
  • Ett större dopfunt till kyrkan i misterhult som jag designade och tillverkade var också ett jobb jag ser tillbaka på med glädje.
  • Mina bidrag till designtävlingen Designforum var också arbeten som var väldigt roliga, särskilt den sista 2018, det var ett arbete som verkligen bjöd på blod, svett, tårar och glädje: brudslöja hen No:1 som verkligen var utmanande att få ihop, men det lönade sig ju med en vinst.

Skapa

Är det någon speciell typ av smycke som du tycker är mest givande att skapa? Om jag tänker tillbaka så är nog halsband det jag tycker är roligast, sen är ringar alltid roligt. Ibland faller jag tillbaka på min konstnärliga utbildning och experimentlust och gör rena objekt utan faktiskt användningsområde, det är också väldigt givande att jobba med.

Senaste trenderna

Hur håller du dig uppdaterad med de senaste trenderna inom smyckesdesign? Det gör jag inte medvetet, men är väldigt medveten att det är en omöjlighet att inte bli påverkad. Jag försöker jobba utifrån mig själv och kunden som individ vid kundbeställningar. De jobb jag gör ska ju hålla längre än vad trenderna gör i både tid och kvalité.

Ser du några specifika trender som är särskilt framträdande för närvarande? Just nu verkar matta ytor och ytor med mönster vara på frammarsch igen och färg, mycket färg i klara färger, både i ädelstenar och andra nya spännande material.

Råd

Vilka råd skulle du ge till personer som överväger att följa en karriär som guldsmed? Om någon börjar utbilda sig till guldsmed är mitt bästa tips att vara fokuserad, driven och nyfiken. Det är bara du själv som kan påverka hur bra du kan bli. Att sitta i verkstaden på kvällar och helger under utbildningen har vi nog alla gjort då och då, både för att vi behövde det och för att vi ville det för att experimentera med idéer som vi inte han med under skoltid då vi skulle jobba med skoluppgifter. Sen är det är ett yrke där du kommer lära dig nya saker hela livet.

Lärdomar

Finns det några viktiga lärdomar du har dragit under din egen karriär som du skulle vilja dela med dig av? Oj…ja massor…
Var fokuserad på ditt arbete, dvs sov bra på natten. Om fokusen fallerar, gör fel fort, sitt inte och fundera för länge, så du har tid att börja om från början. Kom ihåg att lägga på moms på priset ut till kund. Gör aldrig en: jag ska bara… 15 min innan stängning en fredag. En deadline är en deadline, men det gör inget om man blir klar några dagar innan.